Eerste week school in Spanje + activiteiten

24 september 2017 - Cádiz, Spanje

Het is vandaag 24-9 en morgen moet ik weer naar school toe. De eerste officiële schoolweek zit er op en ik heb het wel naar m'n zin gehad. Maandag was mijn eerste echte dag en ik vond het best wel spannend. Ik werd om 8:00 op school verwacht wat erin resulteerde dat ik OM 7:00 MOET OPSTAAN!! 'No me gusta', zeggen ze daartegen in Spanje. De school begint hier elke dag helaas zo vroeg maar rond 14:30 zijn we wel al klaar. Na schooltijd loop ik altijd de supermarkt in waar in voor 35 cent een donut koop. Elke dag hehe.

De vakken op school zijn ongeveer hetzelfde als op HHC. Ik heb wiskunde, fysica, chemie, Engels, Frans, filosofie, geschiedenis en Spaanse literatuur (dit vak is echt saai). Wiskunde heb ik wel helaas maar 4 uur, dat zit me tegen aangezien ik enigszins gelijk wou lopen met de klas in België. Engels hier is echt een DRAMA net zoals Frans. Ik heb voor het eerst in m'n leven iemand horen zeggen: "I are living on Cadiz". Ik denk dat dit genoeg zegt over het niveau van het Engels hier. In deze lessen (4 uur per week) verveel ik me dan ook echt aangezien we basis dingen zien. Ook met Frans haal ik mijn slaap in aangezien dit niet heel veel beter is.

Voor het eerst in m'n leven heb ik het vak filosofie en de eerste les hadden we een toets waarvan ik letterlijk 0 van de 10 vragen wist en dus overal 'no se' heb ingevuld wat erop neerkomt dat ik geen idee had waarover de vragen gingen. Ook geschiedenis begon goed met een 3/10 waar ik nog best trots op was aangezien ik de vragen niet echt begreep en het Spaanse geschiedenis was. Fysica en chemie is eigenlijk hetzelfde behalve het feit dat we maar met 4 in die lessen zitten.

Elke dag sta ik vrij vroeg op, maak een sober Spaans ontbijt bestaand uit koekjes en melk (letterlijk dat en niks meer). Het ontbijt in Spanje is niet echt van belang aangezien we hier elke dag om 23:00 eten en het eten je dus nog op de maag ligt de volgende ochtend. Na mijn sobere maaltijd pak ik mijn spullen bij elkaar en ga te voet naar het I.E.S. Rafael Alberti in Cadiz, ik doe er ongeveer 25 minuten over om hierheen te wandelen. Ik word kin de ochtend opgewacht door 'un amigo' uit m'n klas waarmee ik ook optrek tijdens de middagpauze (die tevens al om 11:00 is).

De eerste week was vooral mentaal een erg uitputtende week aangezien je in de les zit en continu probeert te begrijpen waar het over gaat. Dit is echt heel erg uitputtend en na school maak ik dan ook goed gebruik van het Spaanse fenomeen 'siësta'. Mijn Spaans maakt intussen vorderingen. Ik kwam naar Spanje met het idee 'ik kan Spaans en zal dat even laten zien' maar dat is nog goed tegen gevallen. Ze praten hier namelijk erg snel en daarom zijn de conversaties nogal moeilijk te volgen. Wel ben ik erg blij dat ik de Spaans cursus heb gevolgd anders zou het hier echt een ramp zijn met de taal. Ik kan gesprekken goed begrijpen wanneer de mensen die tegen me praten ongeveer 25x langzamer praten dan ze gewoon zijn. Sommige doen dit, anderen ook weer niet.

Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin hier in Spanje. Wat ik de rest van de week heb gedaan buiten het naar school gaan zijn; surfen in de zee, snorkelen, zwemmen in de zee, naar het strand gaan, een picknick met andere uitwisselingsstudenten (40 van over de hele wereld), naar het oude stadsgedeelte gegaan, gesport etc. Ik heb het dus erg naar mijn zin en wanneer ik weer een spannende activiteit beleef, zal ik dat vermelden in een nieuwe blogpost.

Met warme (31 graden) groeten,

Max

1. Marjan:
    24 september 2017
    Hey Max, we zijn blij dat het zo goed gaat allemaal. Ook goed dat je 's-avonds alles bijleert wat je klasgenoten van HHC je doorsturen, zo blijf je enigszins bij. Ik weet zeker dat het niet lang zal duren voor je het Spaans onder de knie hebt en het zal ook niet lang meer duren voor je je filosofie leraar de oren van zijn hoofd filosofeert!! We kijken alweer uit naar je volgende verslag! Mama
  2. Bibi Karreman:
    24 september 2017
    Welcome to life in the Meditteranean Max.
    Zo leefden wij in Libya.Het went heel gauw..
    Geweldig dat je het naar je zin hebt.
    Donuts in Spanje Max???????
    Ik Kijk uit naar de volgende aflevering.
    Wat het Engels betreft, Ik hoor hier regelmatig.
    " I have went"En dat door mensen Hier geboren en
    geschoold.
  3. Pieter:
    25 september 2017
    Hey max , ik heb hem weer helemAl gelezen. En kijk weer uit naar je volgende belevenis, zo doorgaan 👍👍👍👍👍👍
  4. Theo van de Water:
    25 september 2017
    Hoi Max,
    Je kan ook nog schrijver worden😂
    Leuk om je blog's te lezen!!
  5. Geert De Troyer:
    5 oktober 2017
    Fantastisch om op deze manier je ervaringen te kunnen lezen. Ik wens je het allerbeste toe tijdens je verblijf in Cádiz. Misschien kan je af en toe assisteren bij de lessen Engels en Frans? Of wat bijles geven? Zet je ook nog foto's op je blog of is dat niet onmiddellijk de bedoeling?
    ¡Que disfrutes!
  6. Max Hamm:
    9 oktober 2017
    Dank allemaal voor de leuke reactie's onder mijn blogs! In mijn nieuwe blog heb ik een twitter link toegevoegd met foto's zodat jullie een visuele inkijk kunnen hebben in mijn Spaanse leven hier!