Fun facts about Spain:

9 oktober 2017 - Huelva, Spanje

Ik ben bijna 1 maand hier in Spanje en tot nu toe is alles zeer goed met mij. De eerste dagen waren, zoals jullie hebben gelezen nogal moeilijk maar momenteel is alles super. Ik ga nog steeds elke dag braaf naar school en na school ga ik nog steeds elke dag naar het strand om te surfen, zwemmen of om van de warme Spaanse zon te genieten. Het is hier momenteel nog zeer zonnig en gisteren was het zelfs 32 graden op een bepaald moment! Aangezien ik hier al bijna 1 maand zit, dacht ik dat het leuk was om verschillen op te sommen tussen mijn leven hier en mijn leven in België.

1) het eten:
Ik denk dat dit een van de grootste verschillen is. In Spanje eten we in de ochtend zeer slecht. Meestal bestaat mijn ontbijt uit 2 koekjes en een glas melk. Dit is heel gebruikelijk in Spanje en andere warme landen. De reden hiervoor is dat we 's avonds pas om +- 22:00 eten (om 18:00 is het veel te warm en heb je geen eetlust) waardoor het eten je nog op de maag ligt in de ochtend en je dus niet echt honger hebt.

2) school:
De scholen hier duren maar tot 14:30 en een lesuur hier is daadwerkelijk 1 uur en geen 50 minuten zoals op HHC. Mijn lessen beginnen ook elke dag om 08:00 i.p.v 08:20. We hebben hier ook maar 1 pauze van 30 minuten wat ze hier 'el recreo' noemen. 3 uur les, el recreo en vervolgens weer 3 uur les. Hierna mogen we naar huis

3) prijzen:
Spanje is over het algemeen stukken goedkoper dan België. De supermarkten zijn goedkoper maar ook de restaurants en cafés zijn vele malen goedkoper. Ik ben gisteren tapas gaan eten (5 gerechten en 1 drankje) voor 7 euro! Daarbij is het wel zo dat de lonen van de mensen hier lager liggen dus in verhouding is het gelijk.

4) taal:
Als je besluit om naar Spanje te gaan: be prepared. Niemand spreekt hier geen woord Engels dus je moet een aardig woordje Spaans spreken om je verstaanbaar te maken. Ook de Engels leerkrachten verkiezen het om Engels te doceren in het Spaans... Er moeten verschillen zijn zullen we maar zeggen.

5) siesta:
Ja het is waar... Het meest stereotype beeld van een Spanjaard: iemand die alles 'tranquilo' doet, van lekker eten en van siësta's houdt. Ook ik begin langzaam een Spanjaard te worden. Elke dag neem ik een uitgebreid middagslaapje om even op energie te komen. Ik ben zeker niet de enige, de winkels gaan hier tussen 15:00 en 16:30 allemaal dicht en de eigenaren/ medewerkers gaan even een korte power nap doen.

6) het weer:
Dit is natuurlijk niet te vergeten. Het is hier in Spanje nog elke dag zonnig en de temperaturen zijn tot nu toe geen dag onder de 25 graden geweest. Zwemmen, surfen en leuke activiteiten doen op het strand is zelfs in de 'wintermaanden' nog mogelijk.

Dit waren enkele verschillen tussen het warme Spanje en het koude België. Ik heb een link toegevoegd met enkele foto's. Ik zie jullie in mijn volgende verslag!

1. Theo van de Water:
    9 oktober 2017
    Wederom leuk te lezen dat het goed met je gaat!!
  2. Bibi Karreman:
    10 oktober 2017
    Gezellig om weer van je te horen.