Voorbereidingen uitwisselingsjaar Spanje

17 juli 2017

Het is nu zomervakantie en over exact 60 dagen begint mijn grote avontuur! Ik ga namelijk 4 maanden lang een uitwisselingsproject naar Spanje doen. Vanaf september tot december van mijn laatste middelbaar (het 6de in België) zal ik doorbrengen in het warme Spanje...

In deze blog wil ik jullie wat vertellen over de voorbereidingen die ik heb moeten doen vooraleer ik aan dit project begon. Rond februari kwam het idee in me op om een uitwisselingsjaar te doen en dan wel tijdens het laatste middelbare jaar. Dit idee kwam in me op nadat we dit schooljaar zelf een Thaise uitwisselingsstudente (Gift) in de klas hadden. Ik heb een beetje research gedaan op het internet en heb verschillende uitwisselingsorganisaties mails gestuurd betreffende een 'exchange' naar Spanje. Ik kreeg al snel te horen dat ik me al 4 maanden voor mijn aanvraag had moeten inschrijven... "Shit, wat nu?". Ik heb vervolgens besloten de organisatie WEP op te bellen in de hoop dat een uitwisseling via hun wel mogelijk was. Ik kreeg meteen te horen dat het kort dag was maar als ik zo snel mogelijk naar Brussel ging voor een intake gesprek, dingen nog geregeld konden worden.

Via mijn e-mailadres een hele hoop formulieren doorgestuurd. Ik moest in totaal 3 aanbevelingsbrieven van leerkrachten van mijn huidige school, Heilig-Hart College inleveren. Ook moest de directrice allerlei formulieren invullen en tekenen. De huisarts moest 5 formulieren invullen over mijn gezondheid (heb ik alle inentingen gehad, heb ik allergieën, ...). Ook zelf moest ik een stuk of 7 papieren invullen en tekenen. Deze gingen voornamelijk over dat ik akkoord ging met de voorwaarden etc. Toen ik de in totaal 17 formulieren had, dacht ik dat ik klaar was... Maar nee, ik kreeg ineens te horen via de mail dat ik een brief aan mijn potentieel gastgezin IN HET SPAANS moest schrijven. Dit moest wel een ramp worden. Mijn Spaanse woordenschat komt niet veel verder dan 'Hola, buenos dias en un helado por favor'.  Ik had nog nooit van mijn leven Spaans gesproken (en zeker niet geschreven) en heb dan ook met hulp van mijn ouders (die beide goed Spaans spreken) deze brief met veel moeite kunnen schrijven.

Nadat ik stuitte op het probleem dat ik even goed Spaans als Chinees spreek, kwam ik tot de conclusie dat hier verandering in zou moeten komen. Via WEP hebben we een online talencursus van 1 maand gekregen en hier ben ik dan ook meteen mee aan de slag gegaan. Na 2 dagen begreep ik er echter niks meer van en begon ik dus met het uitstellen van het Spaans leren. Tot op de dag van vandaag (3 maanden na mijn inschrijving) spreek ik maar enkele woorden Spaans en besef ik me bij het schrijven van deze blog dat ik maar eens snel moet beginnen. In mijn volgende artikel schrijf ik over hoe ik binnen 1 week deze taal ga leren.

Uiteindelijk kreeg ik op een woensdag in april vrij van school om naar Brussel te gaan voor mijn intake gesprek. Ik wist niet wat ik moest verwachten en was best nerveus. Op voorrand had ik wel te horen gekregen dat ik met een psycholoog moesten gaan praten om te kijken of ik wel in orde was. Mama en ik kwamen aan op de Jetselaan in Brussel (hoofdkantoor WEP) rond een uur of 2 in de middag. We werden onthaald met een drankje en meteen kreeg ik een formulier onder mijn neus geduwd. Ik had een hele dikke rode map meegenomen met een bundel bestaande uit 17 formulieren, 3 jaarrapporten en allerlei officiële documenten. Na 1 uur wachten werd ik opgehaald door een psycholoog met een grote baard (in eerste instantie moest ik lachen). Het was een hele vriendelijke man die mij allerlei vragen stelde over mezelf en waarom ik voor Spanje koos etc. Dit gesprek liep vrij vlot en ik had de indruk dat ik psychologisch in orde was.

Na dit gesprek moest ik wachten in een kamertje en werd 20 minuten later afgeroepen om met 'Noemie Jacobs' te praten, zij was het 'hoofd' van de uitwisselingsorganisatie WEP. Ook Noemie besprak een beetje hetzelfde als de psycholoog deed en ging wat vragen stellen over Spanje. Ik had me wel een beetje voorbereid en had dus in me hoofd gestampt hoe je jezelf voorstel in het Spaans 'Hola, soy Max. Tango 17 años...' Ze leek onder de indruk. "YES, missie geslaagd" dacht ik bij mezelf. Plots begon ze Spaans terug te praten... "Shit, Noemie kan zelf ook Spaans, wat vraagt ze in godsnaam?" Toen viel ik door de mand want ik kon haar vragen niet beantwoorden, wat bleek: Mevrouw Noemie Jacobs had zelf een uitwisselingsjaar naar een Spaans sprekend land gedaan...

Uiteindelijk ben ik ondanks mijn blunder goed door het intake gesprek gekomen en nu is het afwachten tot ik te horen krijg waar ik gesetteld zal worden in Spanje. Dit kan nog lang duren want volgens WEP zijn Spanjaarden laks in dit soort dingen, ze stellen dingen kennelijk graag uit (net zoals ik Spaans leren uitstel).

In mijn volgende artikels zal ik schrijven over de info beurs van WEP in Brussel en hoe ik Spaans binnen 1 week ga leren

Max

1. Mirjam:
    17 juli 2017
    Hartstikke leuk Max. Ik ga je volgen hoor. Succes en sterkte met je spaanse cursus!
  2. Emma:
    18 juli 2017
    Heel leuk gemaakt Max!! Ik ga je zeker missen maar geniet van je avontuur!! :)