Spaans in 1 week leren!

25 juli 2017

Weer een nieuwe reisblog! Vandaag is het dinsdag 25 juli 2017, de 2de dag van mijn Spaans cursus waar ik vorige blog over heb geschreven. Ik zou namelijk binnen 1 week de Spaanse taal proberen onder de knie te krijgen. Vooraleer ik naar Spanje zou gaan vond ik dat ik mezelf enigszins moest voorbereiden en ben toen op zoek gegaan naar een intensieve talencursus Spaans. De meest bekende cursus is natuurlijk deze bij de nonnen in Vught. Ik heb contact opgenomen met dit taleninstituut maar we kwamen al snel tot de conclusie dat een cursus Spaans daar aan de prijzige kant is. Natuurlijk zijn er alternatieven en dus ben ik samen met papa gaan zoeken naar instituten meer in de buurt van mijn thuisbasis Rekem en die tevens goedkoper waren. Papa wist toevallig dat (bijna) elke studentenstad een taleninstituut heeft en zo zou Aken er ook eentje moeten hebben. We vonden inderdaad op internet het telefoonnummer van 'Academia de Español Aachen' Na 1 telefoontje kregen we meneer Ospina een de lijn en hij bevestigde dat ik al de volgende week vanaf maandag 24-7 terecht kon in zijn 'Instituto'.

Gisteren (24 juli) ging ik dan met papa om 9:00 in de auto onderweg naar Neupforte 14 in Aachen, het adres van het instituut. Ik zou een 1-op-1 cursus Spaans krijgen gedurende 5 dagen en dat 6 HELE UUR PER DAG!! Een vrij intensieve cursus dus. We kwamen aan in Aachen en ik werd door señor Ospina voorgesteld aan een 23-jarige meid afkomstig uit Tenerife (native Spaanse dus). Ze vertelde dat ze Christina heette en mij de komende week zou begeleiden met het leren van de Spaanse taal. Er was echter 1 groot probleem. We zitten in Aachen en men praat hier dus Duits... Ik heb nooit van mijn leven enig woord Duits geleerd op school dus dit zou wel eens een probleem mogen worden (dacht ik). Mijn Spaanse handboek heeft Duitse vertalingen en wanneer ik iets niet begrijp ben ik dus ook verplicht om het in het Duits te vragen. Ik dacht in eerste instantie dat dit zeer moeilijk zou worden maar bij nader inzien valt dit goed mee! Ik zie het eerder als een voordeel, ik leer nu Duits en Spaans tegelijkertijd!

Gisteren was de eerste dag van de cursus en ik heb voornamelijk geleerd om werkwoorden in de tegenwoordige tijd te vervoegen. Intussen ken ik al bijna 120 Spaanse werkwoorden en kan ze ook allemaal in de tegenwoordige tijd vervoegen. Een nadeel is dat het Spaans nog meer uitzonderingen heeft als het Frans wat erin resulteert dat je die dus uit je hoofd moet leren. Ik kan ook al tot 10.000 tellen en ken intussen al veel Spaanse woorden. De ochtendsessie was van 10:00 tot 13:00. Ik had vervolgens 1 uur pauze tot 14:00 en heb de gelegenheid gekregen om het centrum van Aken in te lopen en daar wat te eten. Onder de Aachense Dom is er een gruwelijk lekkere bakkerij namelijk Mos. In deze bakkerij heb ik 3 grote typische 'Aachener Streuselbrotchen' gegeten. Een soort van kleffe chocolade koeken. Dit was erg lekker en ben daarom diezelfde dag nog een keer terug gegaan na de cursus. In het centrum van Aachen heb ik toen (in de regen) mijn lekkernij opgegeten en heb vervolgens nog wat rondgelopen en gekeken naar de Dom en het Rathaus. 10 minuten later begon het te stortregenen en ben ik maar snel teruggegaan naar het taleninstituut dat op loopafstand van 'el centro ciudad' is, met andere woorden: het stadscentrum. Ik begon samen met Christina aan de 2de dagsessie. Deze was een stuk vermoeiender aangezien ik er al 3 uren had opzitten en mijn concentratie inmiddels gedaald was. Van 14:00 tot 17:30 heb ik me bezig gehouden met de Spaanse grammatica, woordenschat en zinnen.

Na deze 2de sessie ging ik terug naar het centrum van Aachen, ben nog snel bij mijn favoriete bakkerij binnen gegaan, heb 2 'streuselbrotchen' gekocht en ben vervolgens naar de bushalte gegaan om een bijna 2 uur durende busrit van Aachen naar Maastricht, overstap op een andere bus naar Rekem te gaan waar ik werd opgewacht door papa. Ik was moe van deze psychologisch intensieve dag en ben voor mijn normen vrij op tijd naar bed gegaan.

Vandaag was de 2de dag van de intensieve cursus. 'Puedo ya hablar y comprendar un poquito Español y ahora es un dia muy interessante.' Dit was even een voorbeeld van wat ik al ongeveer kan. Ik kan na 2 dagen al basiszinnen praten en ken al relatief veel werkwoorden. De dag vandaag was qua inhoud ongeveer hetzelfde als de beschrijving die ik hierboven over gisteren heb gegeven. Het was een interessante maar vooral een vermoeiende dag. Ik heb tevens niet gegeten in mijn favoriete bakkerij maar heb bij AKL gegeten. Dit was een restaurant, kebabzaak met Libanese specialiteiten. Señor Ospine heeft me aangeraden om hier eens te eten. Dit was ook een vrij groot succes en waarschijnlijk ga ik morgen weer mijn maag vullen in deze tent. Het was tevens vrij goedkoop (barato im Español) en dat is waar ik natuurlijk van hou.

Na het schrijven van deze blog ga ik nog even mijn Spaanse woordenschat herhalen en daarna ga ik op tijd naar bed aangezien het morgen weer een drukke en hopelijk leerzame dag wordt met veel nieuwe Spaanse kennis. Aan het einde van mijn week in Aken zal ik een nieuw verslag schrijven met de gebeurtenissen die ik nog heb meegemaakt en hopelijk kan ik jullie dan in het Spaans iets meer vertellen.

Adiós y hasta viernes!

Max
Foto's van deze 2 dagen: https://twitter.com/max_hamm/status/889912834347474946

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mirjam:
    29 juli 2017
    Goed bezig Max en heel leuk je belevenissen nu al te lezen in de voorbereiding.
    Ben benieuwd waar je terechf gaat komen in Spanje. Teun heeft sinds gisteren ook een stageadres. Gaat naar Barcelona!